Wiadomo szef jest od tego by oceniać swoich pracowników. Nieważne, czy robi to dobrze czy źle, jest szefem i ma do tego prawo? Niekoniecznie. Krzywdząca ocena pracodawcy wobec pracownika może skutkować zniechęceniem oraz marazmem w wykonywaniu powierzonych obowiązków. Na co zatem powinien zwracać uwagę szef dokonując takiej oceny?
Ocena naszej pracy jest zazwyczaj wypadkową tego, co udało nam się zrobić w danym czasie, na danym stanowisku.
Na naszą codzienną pracę składają się:
- odpowiedzialność na stanowisku- rzetelne spełnienie swoich obowiązków, wypełnianie powierzonych zadań,
- odpowiedzialność marketingowa- dobry wizerunek firmy na tle pracy z klientem, rzetelność jego obsługi, uprzejmość w codziennych kontaktach,
- rozwój firmy- próby rozwoju miejsca pracy, nowe możliwości, alternatywy współpracy z nowymi klientami,
- mobilność- możliwość wykonywania różnych czynności,
- rzetelność- praca dla szefa i danej firmy, a nie przeciw niej,
- pomoc i współpraca dla innych pracowników.
Szefowie w różny sposób dokonują oceny pracowników. Często stosowane są raporty- tygodniowe, miesięczne. Na ich podstawie wie ile dany pracownik w danym okresie zrobił, ile czasu mu to zajęły i na ile kreatywności użył w swojej pracy. Oprócz tego pracodawcy stosują obserwację bezpośrednią. Przyglądają się naszej pracy na co dzień np. przy obsłudze klienta, czy wykonywaniu zleconych prac. Ponadto organizują zebrania/ spotkania w czasie których maja możliwość skonfrontowania opinii każdej z osób dotyczącej działania firmy. Dobry pracownik to taki, który żywo uczestniczy w takim spotkaniu, przekazuje na forum swoje pomysły, doświadczenia z innej pracy.
Jest jeszcze szereg innych komponentów składających się na ocenę, ale te są chyba najważniejsze.
Dobry pracodawca zauważy nasze starania i wykorzysta nasze możliwości. Niestety bardzo często się zdarza, że szefowie nie potrafią docenić mobilnego pracownika. Wtedy należy zastanowić się czy nie warto zmienić pracy by móc się wykazać w innym miejscu.
Dodaj komentarz