Załatwienie wszystkich formalności związanych z założeniem działalności gospodarczej może trochę zniechęcać, a niektórych nawet przerażać. Na szczęście od niedawna w Polsce obowiązują nowe przepisy, które ułatwiają postawienie pierwszego kroku na drodze do rozpoczęcia biznesu życia.
Od lipca 2011 roku osoby, które nie cierpią stania w kolejkach i odwiedzania urzędów odetchnęli z ulgą. Od tego dnia działa elektroniczny spis przedsiębiorców – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)– który wcześniej istniał tylko w wersji papierowej. Co to oznacza dla nowych przedsiębiorców? To, że teraz nie muszą wychodzić z domu, jeśli chcą zarejestrować swoją działalność gospodarczą. Jeśli posiadają konto zaufane ePUAP lub elektroniczny podpis kwalifikowany certyfikatem, to mogą cały fromularz wypełnić on-line i przesłać go drogą elektroniczną. Natomiast w przypadku braku konta ePUAP i elektronicznego podpisu, mogą wydrukować wypełniony formularz i zanieść do dowolnego urzędu gminy lub urzędu miasta. Wcześniej należało to zrobić w urzędzie odpowiednim do miejsca zameldowania.
Aby wypełnić formularz wystarczy mieć przy sobie swoje dokumenty – będzie trzeba wpisać swoje dokładne dane. Należy także określić profil działalności firmy. Nie robi się tego słownie a za pomocą punktów PKD 2007 (Polska Klasyfikacja Działalności). Należy wpisać wszystkie obszary, w których firma będzie funkcjonować. Ponadto należy określić od kiedy firma rozpocznie funkcjonować.
Wysłanie formularza jest jednoznaczne z żądaniem wydania numeru REGON, który musi posiadać każda firma, oraz numeru NIP, który musi posiadać każdy podatnik (chyba, że już posiada numer identyfikacji podatkowej).
Dodaj komentarz